נדל"ן הוא אחד הנושאים החמים בישראל, כבר שנים רבות – אבל יש נושא עוד יותר רלוונטי, וכדאי הרבה יותר להתעמק בו: נדלן דיגיטלי. מה זה בעצם נדל"ן דיגיטלי, מהם היתרונות העיקריים שלו על-פני הנדל"ן הפיזי, אילו סוגים שונים של נכסים דיגיטליים חשוב להכיר, איך בוחרים נכס להשקעה, איך מטפחים אותו וכמה כסף אפשר להרוויח בזכות הנדל"ן הדיגיטלי הן רק חלק מהשאלות שעליהן תקבלו תשובה מפורטת ומקצועית כאן בעמוד.
מה זה נדל"ן דיגיטלי?
המונח נדלן הוא ראשי תיבות של הביטוי נכס דלא ניידי, כלומר נכס שאינו נייד. תיאור זה מתאים כמובן לדירות וגם לנכסים דומים במהותם כמו משרדים שמיועדים להשכרה, חנויות, מגרשים, מחסנים ועוד. המונח נדל"ן דיגיטלי נשמע ברגע הראשון כמו סתירה – אחת התכונות הדומיננטיות ביותר של מוצרים דיגיטליים היא שהם ניידים, אבל כשצוללים אל עומק התחום, כפי שנעשה בהמשך המדריך, מגלים ש"נדלן דיגיטלי" זו הגדרה מדויקת מאוד.
בכל מקרה, מדובר בכל מקום במרחב הדיגיטלי שניתן להפיק ממנו רווחים: אתר, בלוג, דף פייסבוק, חשבון אינסטגרם, ערוץ יוטיוב והרשימה של האפשרויות של נדל"ן דיגיטלי עוד ארוכה.
נתונים שמעידים על הפוטנציאל העצום של הנדלן הדיגיטלי
כדי להבין למה כדאי להשקיע זמן בהבנת הנושא, הנה כמה נתונים על נדל"ן דיגיטלי שמבהירים עד כמה גדול הפוטנציאל שלו, כלומר עד כמה גבוהה התשואה האפשרית מהנכסים הדיגיטליים:
- בשנת 2009 הרווחים של גוגל מפרסום היו קרוב ל-23 מיליארד דולר. עשור מאוחר יותר כבר עמד סך הרווח של החברה שהמציאה את מנוע החיפוש הפופולרי, ובמידה רבה הפכה את האינטרנט למה שהוא היום, על כמעט 135 מיליארד דולר. אמנם אתם מן הסתם לא תרוויחו מאות אלפי דולרים בכל דקה כמו גוגל, אבל המגמה ברורה ולכן נדל"ן דיגיטלי הוא אפיק בצמיחה.
- הגידול ברווחים מפרסום של פייסבוק מרשים אפילו יותר - זינוק של פי 91 (!) בין 2009 ל-2019.
- גם הישראלים מרבים להשתמש באינטרנט ובפרט ברשתות חברתיות. על-פי סקרים של רשות התחרות ואיגוד האינטרנט, 9 מכל 10 ישראלים צופים ביוטיוב, 80% משתמשים בפייסבוק וקרוב ל-60% צורכים תכנים באינסטגרם. לפי דוח של בזק משנת 2021, אנחנו נמצאים מול מסך כזה או אחר וגולשים באינטרנט לא פחות מ-12 שעות בממוצע ביום.
המסקנה המתבקשת: כפי שהביקוש הרב לדירות הפך את ההשקעה בנדל"ן הפיזי לכדאית, כך נדל"ן דיגיטלי הוא הדבר הבא ובעצם ההשקעה הנכונה ביותר גם בהווה.
היתרונות של נדל"ן דיגיטלי ביחס לנדל"ן הפיזי
מחירי הדירות והנכסים המסחריים ממשיכים לעלות כל הזמן. מומחים רבים מעריכים שגם בעתיד, לפחות הקרוב, המחירים ימשיכו לעלות – ולכן לכאורה עדיין כדאי להשקיע בנדל"ן פיזי. יחד עם זאת נדל"ן דיגיטלי מתאפיין במספר יתרונות כבדי משקל, ולכן הוא ההשקעה החכמה יותר כיום.
- אין צורך בהון עצמי גבוה - קניית דירה או כל נכס פיזי אחר מחייבת הון עצמי גבוה מאוד - מאות אלפי שקלים לכל הפחות. לעומת זאת נכס דיגיטלי אפשר לבנות גם בכמה אלפי שקלים, ולהרוויח ממנו סכומים יפים. בהתאם נדל"ן דיגיטלי מתאים גם לצעירים בתחילת הדרך ולמי שאין להם הון עצמי עצום, בקיצור לכולם.
- אין צורך במשכנתא - עוד סיבה טובה להעדיף נדלן דיגיטלי על-פני נדלן פיזי היא שאין צורך במשכנתא. מרבית רוכשי הדירות להשקעה זקוקים לאותה הלוואה ארוכת טווח, שחושפת אותם לסיכונים לא מבוטלים ובפרט להעלאת שער הריבית ובעקבותיה זינוק בהחזר החודשי. בנוסף עצם קיומה של משכנתא מצמצם את סכום הכסף הפנוי למטרות אחרות ומכביד על חשבון העו"ש.
- פוטנציאל צמיחה עצום - הנתונים לגבי פייסבוק וגוגל מעידים על גודל הפוטנציאל של כל נדלן דיגיטלי, גם כזה שלא שייך לתאגידי ענק. בעוד שעל השקעה בנכסים דיגיטליים ניתן ליהנות מעליית ערך של פי 5 ואפילו פי 10 בשנה, העלייה במחירי הנדל"ן אמנם משמעותית - אבל לא עד כדי כך.
- החזר מהיר להשקעה - השקעה היא פעולה שמתבצעת מתוך מחשבה לטווח ארוך, גם כשהמוצר הוא נדל"ן פיזי וגם במקרה של נדל"ן דיגיטלי. יחד עם זאת אי אפשר להתעלם מהעובדה שאנחנו חיים בעידן של סיפוקים מידיים, ומבחינה זו לאופציה הדיגיטלית יש יתרון של ממש - במרבית המקרים תוך שנה עד שנתיים כבר תכסו את הוצאות ההקמה של הנכס הדיגיטלי, בעוד שהשקעה על דירה מחזירה את עצמה כעבור שנים רבות מאוד.
קווי הדמיון בין נדלן דיגיטלי לבין נדלן פיזי
מצד אחד יש הבדלים עצומים בין נדל"ן דיגיטלי לבין נדל"ן פיזי. נדל"ן דיגיטלי כאמור מציע החזר מהיר להשקעה, לא מצריך הון עצמי משמעותי ו/או משכנתא ופוטנציאל הצמיחה בתחום, וכתוצאה מכך פוטנציאל התשואה, גבוהים מאוד.
מצד שני יש גם קווי דמיון בין נדל"ן דיגיטלי לפיזי. הראשון שבהם הוא חשיבות הלוקיישן – כפי שכשקונים דירה להשקעה, ההחלטה החשובה ביותר היא איפה לחפש דירות למכירה, כך גם במרחב הדיגיטלי המיקום של הנכס משפיע במידה רבה על ההכנסות ממנו ופירוט על כך תמצאו בהמשך העמוד.
בנוסף ניתן להשוות את הקרקע שעליה הוקם המבנה שבו נמצא נכס פיזי כזה או אחר לשרת שבו מאוחסן הנכס הדיגיטלי שלכם, ואת הדירה עצמה (או המשרד וכו') לאתר, חשבון הפייסבוק, האינסטגרם וכו'. אם ממשיכים בהשוואה הזו מומחים לעיצוב אתרים ועיצוב חוויית משתמש (UX) הם כמו האדריכלים ומעצבי הפנים, ואיש המקצוע שבונה את האתר דומה לקבלן בניין.
קווי הדמיון בין נדלן דיגיטלי לבין נדלן פיזי
על-מנת ליהנות מכל היתרונות של נדל"ן דיגיטלי חשוב כאמור לבחור לוקיישן נכון. במקרה של נדלן דיגיטלי, הלוקיישן הוא בעצם סוג הנכס, והאפשרויות העיקריות הן:
- אתר מקצועי בתחום ספציפי שמכיל מידע רב בנושאים הרלוונטיים - ובהתאם מושך אליו גולשים רבים. את נפח התנועה ניתן למנף להכנסה חודשית בדרכים שונות, ועל כך בהמשך המדריך.
- חנות אינטרנטית - שבה ניתן למכור מוצרים או שירותים לקהל רחב מאוד. את החנות אפשר למקם בתוך פלטפורמה כמו אמזון או להקים אותה בעצמכם.
- דף פייסבוק או קבוצת פייסבוק - נדל"ן דיגיטלי שאמנם לא שייך לכם באופן מלא אלא שייך לפייסבוק (במובן שהיא מחילה לגביו כללים שהיא קובעת, בניגוד לאתר שאתם הקמתם), אבל מצד שני ניתן ליהנות מהפופולריות העצומה של הרשת שיצר מארק צוקרברג.
- ערוץ יוטיוב - בדומה לנכס מהסוג הקודם, גם ערוץ יוטיוב חייב לפעול לפי הכללים של אלפבית (התאגיד שמפעיל את גוגל וגם את יוטיוב) אבל גם יכול למנף את אינספור הצפיות באתר הפופולרי כך שמדובר באופציה מוצלחת מאוד כשמחפשים נדלן דיגיטלי.
- נכסים ברשתות חברתיות נוספות - גם אינסטגרם, לינקדאין, טיקטוק ועוד רשתות הן לוקיישן מתאים עבור נדל"ן דיגיטלי.
איך מייצרים הכנסה קבועה על בסיס נדל"ן דיגיטלי?
המטרה של נדל"ן דיגיטלי היא כמובן לספק הכנסה קבועה ויציבה, רצוי כזו שגדלה עם הזמן. הדרכים להגיע למטרה זו מגוונות – סיבה טובה נוספת להעדיף נדלן דיגיטלי על-פני פיזי.
דרך אחת היא פרסום: בעל אתר פופולרי יכול לפרסם בו מודעות באמצעות גוגל ובעצם להפוך לשותף של החברה ברווחים מאותן פרסומות. גוגל יודעת להתאים פרסומות לתוכן שמועלה בכל אתר, כך שהן אפקטיביות מאוד ומתגמלות גם את בעל שטח הפרסום, כלומר בעלי האתר, כלומר אתם. עוד דרך היא יצירת שיתופי פעולה עם גופים שונים בתחום כך שיבואו לפרסם באתר גם בלי התיווך של גוגל.
דרך אחרת בעלת פוטנציאל גבוה היא מכירת לידים. כך למשל אתר שיש בו תוכן בעל ערך אמיתי בתחום הרפואה האסתטית יכול לכלול טופס שבו הגולשים משאירים פרטים על-מנת לקבל הצעות אטרקטיביות לטיפולים – ובעל האתר יכול למכור את אותם לידים איכותיים למרפאות שמציעות שירותים רלוונטיים. ככל שנפח התנועה לאתר (וגם לסוגים אחרים של נכסים דיגיטליים) רב יותר, כך יהיו לידים רבים יותר, וההכנסות מאותו נדל"ן דיגיטלי יצמחו.
שיטה נוספת שכדאי להכיר נקראת שיווק שותפים (Affiliate Marketing). הקונספט של ניצול נדלן דיגיטלי באמצעות שיטה זו פשוט: בעל הנכס – בין אם זהו חשבון באינסטגרם, קבוצה בפייסבוק, אתר או ערוץ יוטיוב אהוב – מפרסם קישורים עם המלצות על מוצרים שונים, כמובן כאלה הקשורים לתחום שבו הוא מתמקד. בחלק מהמקרים ההמלצות כוללות גם קופון עם הנחה מעניינת. הגורמים שאליהם מובילים הקישורים מספקים עמלה נאה על כל רכישה שבוצעה בעקבות ההמלצה. ישנן כמה וכמה תוכניות שיווק שותפים שיכולות להתגלות כמשתלמות מאוד, ובהן זו של אמזון וגם סקינדו וקליק בנק הן תוכניות שכדאי לבחון.
לצד כל האפשרויות הנ"ל, תוכלו פשוט להשכיר את הנכס, בדיוק כמו דירה או משרד. נדל"ן דיגיטלי להשכרה הוא תחום שמתפתח בצעדי ענק, כך שגם בדרך זו ניתן להגיע להכנסה יפה מאוד.
איך לטפח נדל"ן דיגיטלי?
פשוט: תוכן איכותי.
מאחר שהטראפיק אל נדל"ן דיגיטלי הוא זה שמתורגם להכנסות, כאמור בשלל דרכים, טיפוח נכס הוא בעצם תוכן שיגדיל את נפח התנועה. בהתאם המפתח העיקרי של הפקת מקסימום רווח מכל נדל"ן דיגיטלי הוא תוכן. סרטונים מעניינים ומקוריים בונים ערוץ יוטיוב חזק, פוסטים ייחודיים עם ערך מוסף בונים קבוצת פייסבוק פופולרית, תכנים שאפשר לקבל מהם תועלת אמיתית מושכים גולשים לאתר והעיקרון מובן.
נדלן דיגיטלי - תשובות לשאלות נפוצות
כדאי להכיר את התחום וללמוד כיצד מפיקים את מלוא התועלת האפשרית מהאפיק החדש של נדל"ן דיגיטלי. חשוב להדגיש שכל אחד וכל אחת יכולים לרכוש את הידע הרלוונטי בזמן קצר.
השמיים הם הגבול. זו אולי נשמעת כמו הבטחה מופרזת, אבל כשמתנהלים באופן מושכל ומטפחים את הנכס, הרווחים הולכים וגדלים ואפילו בקצב מהיר.
לא. הסיבה לכך היא שאין השקעה פסיבית באמת. דירה מחייבת תחזוקה שוטפת, מציאת שוכרים וטרחה רבה באופן כללי. גם השקעה במניות כרוכה בבדיקת התיק לנוכח שינויים בשוק ההון והקדשת תשומת לב רבה, ובאופן דומה כדי להרוויח באמת כשיש נדל"ן דיגיטלי חשוב לטפח את הנכס – לפחות בשלב הראשון (נכס חזק עשוי להפוך בהמשך הדרך לכזה שמניב רווחים גם בלי עבודה רבה מדי).
כן. בדיוק כפי שתכנון דירה מופקד בידי אדריכל והבנייה בידי קבלן מיומן, גם נדל"ן דיגיטלי מניב הוא כזה שהוקם ע"י מקצוענים.