קניה ומכירה של נכס דיגיטלי

רק בשנים האחרונות החל באמת להתפתח התחום של השקעות ופיתוח נכסים מהסוג הדיגיטלי. התחום, שנמצא בכותרות, עשוי לעורר סקרנות ועניין אך גם צורך בידע והבנה. על מנת שתהיה לכם נקודת התחלה טובה, אם אתם שוקלים להתנסות בהשקעות כאלה, קבלו סקירה של היבטים משפטיים ואחרים.

מסחר בנכס דיגיטלי – סוגי נכסים

דבר ראשון, חשוב להבין כי יש סוגים שונים של נכסים דיגיטליים. ומה שמשותף לנכסים הללו זה שכמו כל נכס, ניתן לקנות ולמכור (כלומר קיים האלמנט של סחירות, שוק של מוכרים ושל קונים). שימו לב שלא כל הנכסים הללו מביאים את אותו החזר על השקעה ולעיתים ההחזר עשוי לקחת יותר זמן או פחות זמן לפי העניין.

  1. נכס ניתן לקנות על ידי חברה המשקיעה בנכסים מהסוג הדיגיטלי. ניתן לזהות עסקאות שאפשר לממש בעלויות לא גבוהות, אך החזר ההשקעה עשוי לקחת זמן.
  2. נכס ניתן לקנות כשהוא כבר מניב (נכס דיגיטלי קיים). דוגמאות לנכסים כאלה הם אתרי איסוף לידים, אפליקציות מניבות, קהילות מקוונות פעילות, אתרי תוכן קיימים ועוד.
  3. הקמת אתר – הקמת אתרי אינטרנט היא דרך קלאסית להשיג נכס דיגיטלי בעל פוטנציאל להניב הכנסות.
  4. בעלות על נכס ברשת חברתית – דף פעיל למשל בפייסבוק, טיק טוק, אינסטגרם וכדומה נחשב לנכס דיגיטלי לכל דבר. יחד עם זאת, צריך לשים לב כי הפלטפורמה עצמה (לדוגמא פייסבוק), היא זאת שהנכס שייך לה.

מה צריך לדעת על מכירה של נכס דיגיטלי?

יש המתייחסים לנכס דיגיטלי בתור נדל”ן דיגיטלי, ויש בכך מן הצדק. הסיבה לכך היא שממש כמו שקונים או מוכרים נדל”ן “קלאסי” (בית, משרד וכדומה), כך ניתן למכור את לקנות נכס דיגיטלי כזה או אחר. את הנכס אפשר לקנות בתור רוכש פרטי, תחת חברה עסקית, בתור משרד שעוסק בפרסום דיגיטלי וכדומה. הבדל חשוב לעומת רכישת נדל”ן – נכסים דיגיטליים נחשבים להרבה יותר זולים ולא קיים אלמנט של מיסוי נדל”ן, מס שבח וכדומה. כמו כן, התשואה נחשבת לגבוהה, לאור ההתפתחות והעניין שמעורר הענף הטכנולוגי והדיגיטלי. 

יחס המרה, מה זה אומר?

לפני שמצטרפים לתחום הזה, מכירות ורכישות, הבה נכיר כמה מושגי מפתח עקרוניים. ראשית, יחס המרה – מדובר על היחס בין כל האנשים שנכנסו לתוך הנכס הדיגיטלי (למשל האתר), לבין המספר של אלה שביצעו רכישה או פעולה שמניבה כסף. את היחס הזה שואפים לשפר כל הזמן, כלומר להעלות את התשואה שהנכס מניב. שימו לב שאפילו עלייה קטנה ביחס ההמרה, יוצרת הבדל מצטבר משמעותי בהכנסות ובמכירות שהנכס מביא עימו. שיעור יחס ההמרה נקרא גם Conversion Rate Optimization – CRO. 

ברכישה של נכס דיגיטלי, השאיפה היא שיהיה לו יחס המרה טוב. המטרה היא להצליח לייצר גידול ביחס CRO, לצד רכישה של עוד נכסים דיגיטליים (גיוון). כמו כן, אם יש נכס שלא מרוצים מיחס ההמרה שלו, אפשר למכור אותו ולרכוש אחר, וכך לשפר את הרווחיות הכללית.

היבטים משפטיים וכללי זהירות שטוב להכיר

לפני ביצוע רכשה של נכס דיגיטלי, רצוי:

  1. לבדוק האם בשלב הזה קיימים חובות של הנכס לצד שלישי כלשהו (לקוח, ספק וכדומה).
  2. תביעות – האם יש איזו תביעה מצד הנכס כלפי צד ג’ או בעלים קודמים.
  3. האם הנכס הדיגיטלי מצוי תחת שעבוד או שהוא ממושכן.
  4. התחייבויות – האם תחת הנכס יש התחייבויות מסוימות, בעלות השפעה על ההסכם המסחרי של העברת הבעלות.
  5. נגישות – שימו לב שחלק מהנכסים צריכים לעמוד בכללים המשפטיים של חוק הנגישות ברשת.