נכסים דיגיטליים ממשיכים לצבור תאוצה. השווי הגדל שלהם (שאותו נעריך בהמשך הדברים) כבר מעורר עניין לא רק בקרב משקיעים מנוסים. הוא מעניין גם עבור הציבור הרחב. יש בנמצא לא מעט סוגים של נכסים דיגיטליים, ודבר אחד משותף לכולם. ללא ענף ההייטק המשגשג וללא התפתחות טכנולוגית חסרת תקדים, כל הנכסים הללו לא היו בנמצא כי אם בגדר חלום. וגם בימים אלה, סטארטאפים מקומיים וזרים ממשיכים לפתח את הנכסים הדיגיטליים הבאים, שצפויים לחולל שינויים דרמטיים ולהשפיע על תעשיות וענפים מסורתיים. 

אילו סוגי נכסים דיגיטליים פותחו על ידי חברות הייטק?

אם נסתכל על כל ענף ההייטק, נוכל לאבחן כמה סוגים שונים של נכסים דיגיטליים פופולריים. נכסים אלה זמינים לציבור הרחב ולא רק לבכירים בענף או לבכירים בענפים נלווים כגון חברות השמה להייטק או קבלני משנה טכנולוגיים. הנכסים שפותחו בשנים האחרונות כוללים:

  1. מטבעות קריפטוגרפיים – המדובר על מטבעות במובן הדיגיטלי של המילה. הם משתמשים בטכנולוגיית קריפטו, כלומר הצפנה. ביטקוין היא הדוגמא הנפוצה לכך, אך יש רבים אחרים.
  2. טוקנים דיגיטליים – מטבעות שמבוססים על בלוקציין או על טכנולוגיות אחרות. האסימונים הללו יכולים לשמש לא רק ככסף אלא גם בניהול חברות מסוימות הבנויות באופן מבוזר.
  3. NFT – פריטים שמקבלים ערך על ידי אספנים או מוכרים. אלה ייצוגים דיגיטליים מסומנים, באופן שמייצג מעין חתימת אותנטיות.
  4. אתרי מכירות דיגיטליים – חנויות מסחר ואתרים שמייצרים הכנסה על ידי מכירת מוצרים ברשת.
  5. נכסים בפלטפורמות חברתיות – בלוגים, עמודים ברשתות חברתיות, פרופילים פעילים, יכולים להפוך לנכסים שמניבים הכנסות גבוהות.
  6. נכסים בקהילת הגיימינג – כיום ניתן להרוויח כסף בסוג מסוים של משחקים. זה ענף צומח בגיימינג שבו אפשר לקנות ולמכור פריטי משחק, דמויות, ציוד נלווה, קרקעות ועוד.
  7. מוצרים דיגיטליים שניתנים למכירה – כך למשל קבצי שמע של מוזיקה, ספרים דיגיטליים מכל סוג, קורסים דיגיטליים לרכישת השכלה, מנוי לאתרי ידע כך שאתר הידע כולו מהווה סוג של נכס. 

מהו השווי של נכסים דיגיטליים בעולם?

על מנת להבין עד כמה צומח תחום הנכסים הדיגיטליים ומדוע חברות הייטק ממשיכות להזרים כספים, אפשר להשתמש במספרים. על פי ההערכות מלומדות, הערך המצרפי של כלל הנכסים הדיגיטליים על סוגיהם השונים נע בין 2 ל-3 טריליון דולר. יש הסבורים כי הערך האמיתי שקשה לאמוד אותו, גבוה אפילו יותר מזה. אם מכניסים למשוואה את נושא התוכנה כשירות, השווי קופץ פי כמה וכמה. 

האם כדאי להשקיע בנכסים דיגיטליים?

הפוטנציאל הטמון בתחום של נכסים דיגיטליים רחוק מלהיות ממומש. זה נכון ממש כפי שקיים פוטנציאל עצום נוסף, בענף ההייטק כולו. אולם שאלת הכדאיות בהשקעה צריכה להישקל בכלים פיננסיים מקובלים. כמו כל השקעה, יש לבדוק את אפשרות התשואה, חלופות השקעה ורמות הסיכון שמעוניינים לקחת.